Loading...
Oppdag

Bærekraft på Oslo Fashion Outlet

Beyond Sustainable

VÅRE BUTIKKER ER BEDRE

Mange av våre merker på Oslo Fashion Outlet har produkter som inneholder resirkulert materiale i stedet for nyprodusert. Scroll ned på siden for å lese om noen initiativ fra våre butikker eller spør gjerne i din butikk for å finne ut mer.

LEVI’S

Hos Levi's® er vi overbevist om at kvalitet er et første skritt mot bærekraft. For når et par jeans er laget for å vare, er det ikke begrenset til én eier, én epoke, eller til og med en levetid. Du bor i Levi's®, så gir du dem videre til noen andre for å gjøre det samme. Så vi kan alle handle med bærekraft i tankene, forlenge slitasjen på det vi elsker og konsumere mindre over tid. Vi streber etter å oppnå bransjeledende mål som: 100 % bærekraftig dyrket bomull innen 2025 – 100 % fornybar energi i anlegg vi eier og driver i 2025 40 % reduksjon i klimagassutslipp i vår leverandørkjede 50 % reduksjon i vannbruk i produksjon i vannknappe områder innen 2030 80 % av produktene produsert i fabrikker som bruker våre 2020-arbeidshelseinitiativer Tekst fra Levi's®.

Bærekraft hos Levi's

PEAK PERFORMANCE

I det sekundet du produserer noe, setter du spor. Vår nådeløse jakt på større, bedre og raskere har ført til katastrofal oppvarming, drevet av CO2-utslipp. Jorden kan ikke holde tritt med forbruk, avfall, forurensning, konflikt, avskoging, isbre, overfiske, sosial urettferdighet og ren menneskelig dumhet.

Vi vet at vår største påvirkning ligger i produksjonen av produktene våre og materialene vi bruker. Det betyr at vi må ha høyt fokus på fiber, prosesser og innovasjoner. Alt dette er sammenkoblet med våre sirkulære prinsipper og ressurseffektivitet. Vi er sikre på at vi vil nå vårt endelige mål om å bruke 100 % bærekraftige materialer innen 2026.

Til slutt, hvis en forbruker motsetter seg å få et nytt plagg fordi det gamle fortsatt fungerer, har vi reddet verden fra enda et nytt produkt som produseres – vi kaller det en suksess. Tekst fra Peak Performance.

Bærekraft hos Peak Performance

L'Occitane

L'Occitane er et selskap som bryr seg mye om miljøet og hele tiden jobber for å redusere bruken av plast. Målet vårt er at innen 2025 skal alle flaskene våre være laget av 100 % resirkulert plast, og alle butikker skal ha et eget resirkuleringsanlegg hvor kundene kan resirkulere L'Occitane-emballasjen sin. L'Occitane er B CORP sertifisert, Mange av L'Occitanes produkter er tilgjengelig i ECO refill, og når du kjøper et ECO refill produkt i stedet for originalemballasjen sparer vi alltid mellom 65%-90% plast! I 2017 gikk L'Occitanes plastforbruk ned med 7 % takket være at kundene valgte påfyll. Hos L’Occitane bruker vi sporbare ingredienser innkjøpt fra bærekraftige kilder og forsikrer oss om at plantene dyrkes og høstes inn uten å skade miljøet eller det biologiske mangfoldet. Vi har til og med utviklet forsyningskjeder som beskytter lokale plantearter. Tiltakene våre er mange: Vi har åpnet den første økologiske Immortelleplantasjen på Korsika og bidratt til å få mandeltrær tilbake til Provence, og vi jobber for å beskytte provençalsk lavendel, som er truet av klimaendringer. Vi er også engasjert i å plante hekker, fremme lokale planter og beskytte gamle og sjeldne sorter. Målet er å ha bidratt til å beskytte 1500 plantesorter innen 2025. Tekst fra L'Occitane.

Bærekraft hos L'Occitane

LINDT

Det som gjør Lindt sjokolade unik er at de styrer, kontrollerer og tar ansvar for hele prosessen fra kakaobønnen til den endelige produksjonen av sjokoladebaren. Det betyr at Lindt har full kontroll over hele prosessen og kan sikre levestandarden i landene hvor bønnene kommer fra og også kvalitetssikre bønnene og implementere bærekraft i hele kjeden. Siden 2008 har Lindt hatt sitt eget «Farming Program». For å sikre dette programmet blir det kontrollert av en tredjeparts "Earthworm Foundation" hvert år. Opptil 80 000 bønder er med i programmet og de mottar støtte fra Lindt til bøndene selv, deres gårder, familier og lokalsamfunn for å forbedre deres levestandard og sikre bærekraftig landbruk. Les mer om Lindts bærekraftsprogram her Tekst produsert av Lindt.

HAGLÖFS

Håndverk, også for neste generasjon Her i Norden, hvor vi har våre røtter, er det åpenbart hvordan landskapet vårt endrer seg år for år. Hvis vi ikke bidrar til å bremse disse endringene, vil de få store konsekvenser for fremtidige generasjoner. Og det er våre fremtidige generasjoner vi må huske på når vi lager produktene våre. Våre forpliktelser fokuserer på tre områder: Et godt liv, One Planet Production og Våre folk. Tekst fra Haglöfs.

Bærekraft hos Haglöfs

BERGANS

Stranda kolleksjonen Stranda-kolleksjonen består av førsteklasses skibekledning og omfatter skallplagg, mellomplagg og varmeisolerende plagg vattert med dun og syntetiske materialer. Alle konstruert slik at de enkelt kan repareres om de skulle bli ødelagt, såkalt Design For Repair.

Produktene er produsert i samarbeid med We Are Spindye som har utviklet en ny innfargingsmetode for tekstiler. Innfargingsmetoden reduserer vannforbruket med opptil 75 %, kjemikalieforbruket med 90 %, energiforbruket med 25 % og karbondioksidutslipp med opptil 30 %, sammenliknet med tradisjonell innfarging. I tillegg er alle dunproduktene i kolleksjonen er fylt med 100 % resirkulert dun fra Re:Down, og alle isolerte produkter fylt med syntestisk Priamloft-kvalitet laget av 55 % resirkulert polyester.

Vi håper at Stranda vil inspirere folk til å velge mer bærekraftige klær i fremtiden. Når vi lager produkter av høy kvalitet som forbrukerne liker å bruke, tror vi også at de vil vedlikeholde og ta bedre vare på dem. Forhåpentligvis også velge å reparere plaggene om de skulle bli ødelagt. Å gi produkter lang levetid er helt essensielt for et bærekraftig forbruk.

På Bergans Outlet Vestby får du nå hele Stranda kolleksjonen til -60% rabatt av den veiledende prisen.

KARI TRAA

WASTELAYER. Fra avfall til ullundertøy – dette er Wastelayer | Kari Traa Dette er en serie med hipster, singlet, tee og longsleeve. Denne serien er laget av avfallsmateriellet fra det populære ull settet ROSE og er derfor 30% merino ull. Vi har dette inne og har alltid 3 for 2 på dette.

REIMA

Et barns glede er det viktigste ansvaret for oss voksne. Vi i Reima sørger for utstyret slik at du kan fokusere på det essensielle; å skape nysgjerrighet, glede og inspirere til eventyr. Klærne våre er laget for selv de aller tøffeste, og designet for å tåle tidens tann. Barnet ditt kan kose seg utendørs i plagg som er beskyttende, fri for giftstoffer og laget av materialer med høy kvalitet. Vi har forpliktet oss til å skape en bedre morgendag. Fra 2023 vil mer enn 90 % av plaggene våre være laget av mer bærekraftige materialer. Tross alt er en bærekraftig framtid den eneste veien å gå for å oppfylle vårt største ansvar, nemlig å skape glede for barna. De fleste av produktene våre oppfyller minst ett bærekraftsløfte: De er laget av mer bærekraftige materialer, og/eller de er enkle å resirkulere. Tekst fra Reima.

Bærekraft hos Reima

HOME & COOK

ECO design: Laget av 97% Gjenvunnet jern materiale. LOV Cast Iron lover 20 års Garanti, kommer også med ECO vennlig resirkulert forpakning. OBH Air Fryers Easy Fry er 65% sparende på strøm. Lage god mat samtidig som de har kontroll på strøm forbruket.

ECCO

Vi gjenvinner og resirkulerer over 73 % av avfallet i skofabrikkene våre. Akkurat nå. Våre sko og lærvarer er etisk laget. Bestandig.

Takket være DriTan™-teknologien sparte vi 25 millioner liter vann i fjor i våre garverier. Og vi gjør det igjen. For mer om trinnene vi tar.

DIDRIKSONS

REDUCE - REUSE - RECYCLE Filosofien vi lever etter, er at jo lengre tid et plagg brukes, desto mindre blir dets miljøavtrykk. Hvis jakken din fremdeles har mye igjen å gi, men du selv ikke bruker den lenger, håper vi at du gir den bort eller selger den videre.

Funksjonsplagg krever mange komponenter og forskjellige materialer for å takle de tøffe værforholdene og temperaturene som produktene utsettes for. Vi etterstreber å bruke monomaterialer fremfor materialblandinger, også i membraner, noe som kommer til å forenkle fremtidige gjenvinningsprosesser for tekstiler. Siden 2018 har flere av våre vanntette plagg vært fremstilt av 100 % polyester for å legge til rette for fremtidige gjenvinningsprosesser.

HUNKEMÖLLER

Hos Hunkemöller jobber vi med vårt Together Tomorrow-konsept. Vi jobber mot målet om å ha et grønnere og mer bærekraftig sortiment samt å forbedre forsyningskjeden på både sosialt og miljømessig nivå. Blondene på Rose BH-ene våre er laget av 60-79 % resirkulert polyamid og blondene på trusen av 50-59 % resirkulert polyamid. Tekst fra Hünkemøller.

Lee & Wrangler

INDIGOOD

Indigood® er en plattform som samler all teknologi som er med på å eliminere vannforbruket med minst 90% i produksjon av materialet, sammenlignet med tradisjonell produksjon. Dette vannbesparende initiativet er gjort mulig ved hjelp av en revolusjonerende skum-vask teknologi og vannbesparende teknologi som har eliminert bruken av ferskvann.

EARTHWASH™

Earthwash™ er vårt svar på våre autentiske vasker men med et lavere utslag på miljøet sammenlignet med vanlige metoder. Plaggene med Earthwash™ etikett har et lavere forbruk av energi, vann og kjemikalier. Plaggene er også produsert under gode arbeidsforhold der arbeiderenes helse og trivsel er satt i fokus

STORMBERG

100% klimakompensert Stormberg har i perioden 2008 til 2021 ført klimaregnskap og kompensert for hele virksomheten og alle våre våre produkters klimagassutslipp. Vi jobber stadig mot en nullvisjon, og ser at utslippene våre går nedover for hvert år. Vi kompenserer for hele livsløpet til alle Stormbergs produkter, både når det gjelder produksjon, transport og bruk.

Pant dine brukte Stormberg-klær Bruker du ikke Stormbergplagget ditt lenger? Ikke kast det! Andre kan få nytte og glede av det, og du får en pantelapp til å handle nytt. Vi har hatt panteordning på alt brukt Stormbergtøy siden 2007.

Resirkulerte materialer Vi utvikler stadig nye produkter av resirkulerte materialer. I stedet for å bruke av jordens ikke-fornybare ressurser, bidrar resirkulering av materialer til absorbering av CO2 og redusering av klimautslipp.

LILLE VINKEL SKO

Lille Vinkel Sko skal begynne (1. november) med en returordning på sko! Få 100.- i avslag på ditt kjøp ved å levere inn et par pent brukte sko, som passer til sesongen. Har du sko stående i skapet som er lite brukt og som du ikke bruker?

  • gi de bort til ukrainahjelpen/fattighuset* Skoene må være i fin stand og vi gir deg da 100.- i avslag på ditt skokjøp.**

  • For tiden Ukrainahjelpen, men vi forbeholder oss retten til å bytte ideel mottaker. Vi gir 100.- avslag pr. skokjøp og gjelder kun for sko som koster 500.- eller mer.

Vi forbeholder oss retten til å vurdere om skoene kan brukes av andre. Dvs de må ikke være slitt.

GANT

GANTs bærekraftsmål og strategier er rettet mot å håndtere viktige virkninger på miljøet og menneskene i verdikjeden vår. Sentrale mål inkluderer:

  • Materialbruk: Innen 2022 skal all bomull være bærekraftig anskaffet. All konvensjonell bomull vil bli erstattet med mer bærekraftige alternativer som Better Cotton, økologisk bomull, resirkulert bomull, bomull i konvertering eller regenerativ bomull.

  • Materialbruk: Innen 2025 skal 100 % av nøkkelmaterialene være bærekraftig anskaffet ved å konvertere alle nøkkelmaterialer fra konvensjonelle til mer bærekraftige alternativer.

  • Vann: Redusere vannavtrykket i produksjonen med 50 % i 2025.

  • Innen 2030 skal GANT redusere sitt klimaavtrykk med 50 % i alle operasjoner og oppnå netto nullutslipp senest i 2050.

Tekst fra Gant.

GUESS

GuessEco og Bærekraftige Materialer

Vi er fullt bevisste på den skadelige innvirkningen denim- og moteindustrien har hatt på miljøet. Derfor har vi implementert GuessEco Materials Sourcing og GuessEco Guide for Accessories & Footwear-policyer. Disse tiltakene sikrer nøye utvelgelse og sporbarhet av hver leverandør.

Fra design og produktutvikling til stoffundersøkelse og produksjon gir GuessEco-rammeverket vårt våre team de nødvendige verktøyene for å utvikle og produsere klær som ikke bare oppfyller våre bærekraftsmål, men også reflekterer våre kunders ønske om klær som beskytter naturen.

I dag består vår GuessEco-denim av minst 20 % sertifiserte bærekraftige materialer, mens våre GuessEco non-denim-produkter ver laget av 35–100 % sertifiserte bærekraftige materialer.

PUMA

Som et sportsmerke vet vi en ting eller to om å presse oss selv til å bli bedre. Vi ser bærekraft på omtrent samme måte. Det handler om å bruke våre styrker. Å erkjenne og forbedre våre svakheter. Og gjør en laginnsats for å nå et felles mål.

Hos PUMA jobber vi med å håndtere påvirkningene våre og forbedre ytelsen vår på tvers av ti viktige bærekraftsområder. Ved å gjøre det vil vi lage bedre produkter, og bidra til et bedre miljø og samfunn. Og etter hvert som vi gjør fremskritt, vil vi fortsette å heve listen til nye og høyere nivåer. Tekst fra PUMA.

SELECTED

MANIFEST

"Responsibly Crafted" er vår merkevarefilosofi. En helhetlig forretningsmetode som veileder oss gjennom hele selskapet. Det er vår forpliktelse til å revurdere måten vi produserer og forbruker mote på. Fra å redusere vår miljøpåvirkning til å støtte menneskerettigheter og dyrevelferd. Vi bryr oss. Og vi tror.

Vi tror på bruk av de riktige materialene. I materialer som begrenser avfall, utslipp og vannforbruk. I materialer som skaffes med respekt for dyr, bønder og deres land.

Vi tror på lang levetid. I testing og design av plagg for å vare. I å hjelpe forbrukerne med å ta vare på plaggene sine på riktig måte.

Vi tror på sirkularitet. I design for resirkulering og fornyelse av brukte klær for et nytt liv. I gjenopprettende måter å designe som støtter en sirkulær økonomi.

Text fra Selected.

LINE OF OSLO

BÆREKRAFT Vi velger miljøvennlige og bærekraftige kvaliteter for å redusere vårt miljøavtrykk, som organisk bomull, lin, bambus, tencel, viskose og mohair. Vi pakker alltid produktene i resirkulerbart materiale og resirkulert silkepapir. Vi produserer aldri mer enn forhåndsbestilt antall. Vi leter alltid ettr fabrikker som deler vår visjon når det gjelder bærekraft. Våre strenge etiske retningslinjer utviklet av IEH (Ethical Initiative Norway) sørger for at alle mennesker i alle ledd fra produksjon til salg er ivaretatt. Vi har et nært forhold med alle våre fabrikker i India, Kina, Hong Kong og Tyrkia. Fabrikkene benytter energieffektive symaskiner, og mindre vann og energi ved produksjon.

Velkommen til shopping med over 150 kjente merkevarer!

Oslo Fashion Outlet

Våre butikkerSiste tilbudLedige stillinger

Som medlem får du tilgang til eksklusive medlemstilbud. Dessuten sparer du penger hver gang du handler på Oslo Fashion Outlet.

Bli medlem
Kart+47 974 74 070
Alle vilkår og retningslinjerPersonvernCookie policy

© Oslo Fashion Outlet, Vestbyveien 155, 1543 Vestby